24.9.10

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ: ΚΑΛΠΑΖΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ!








Οι περισσότεροι από τους συνειδητοποιημένους ερασιτέχνες αθλητές τα καταφέρνουν καλά με το προπονητικό μέρος και τα κάνουν θάλασσα με τη διατροφή.



Πράγματι η υγιεινή ή καθαρή διατροφή είναι μια ελαστική έννοια που κάθε "γκουρού" της δίνει το δικό του σχήμα και μορφή.




Είναι λοιπόν επόμενο να επικρατεί σύγχυση γύρω από τα διατροφικά θέματα και αυτό το εισπράττω καθημερινά μέσα από τα e-mail των αναγνωστών μου.


Γκουρού δεν είμαι σίγουρα αλλά έχω την αίσθηση ότι ίσως μπορέσω να βοηθήσω στο ξεκαθάρισμα της κατάστασης.




Πριν αρχίσω να σκιαγραφώ τους βασικούς άξονες της διατροφής του μέλλοντος έτσι όπως τους ψυχανεμίζεται η ταπεινή αφεντιά μου έχω να κάνω μερικές πολύ βασικές επισημάνσεις:






1. Μη ρέπετε προς την υπερβολή. Αφήστε κατά μέρος τις ακρότητες όπως χορτοφαγία,ωμοφαγία,παλαιολιθική δίαιτα, μόνο οργανικές τροφές κλπ.


2. Όχι εμμονικές καταστάσεις,όχι υποχονδριασμοί!


3. Να μη γίνεται η διατροφή σας εμπόδιο στις κοινωνικές σας σχέσεις,να μην επηρεάζει την κοινωνική σας ζωή.


4. Να μην είστε συνεχώς στη τσίτα. Προσπαθήστε να χαλαρώνετε και να απολαμβάνετε τη ζωή.


Δεν είστε ασκητές!


Δεν πρόκειται να σας στείλει κανείς θεός του fitness στην κόλαση!




5. Μην ακολουθείτε καμία από τις δεκάδες δίαιτες του συρμού. Αλλάξτε απλά τρόπο διατροφής.




6. Εκεί που πρέπει να είστε απόλυτοι να είστε!


Για παράδειγμα: αναψυκτικά και τρανς λιπαρά δεν έχουν καμία απολύτως θέση μέσα στο στομάχι σας. Αυτά είναι κόκκινες γραμμές και πρέπει να τις χαράζετε με γνώση και παρρησία!




7. Η ισορροπία είναι κι εδώ η μαγική λέξη. Ισορροπήστε ανάμεσα στη υγεία και την απόλαυση της ζωής.




Bασικοί άξονες της υγεινής/καθαρής διατροφής του μέλλοντος





1. Το να είναι κανείς υπέρβαρος δεν παραπέμπει υποχρεωτικά σε προβλήματα με την υγεία του. Αντίθετα μάλιστα αυτοί που έχουν δείκτη μάζας σώματος 25-30 είναι γενικά υγιέστεροι και με μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής από αυτούς με ΔΜΣ 20-25.


Πολλοί δε από αυτούς που τρώνε μόνο καθαρά τυχαίνει να είναι ελαφρά υπέρβαροι αλλά και τέρατα υγείας λόγω ακριβώς της καθαρής τους διατροφής.


Δεν είναι σπάνιο να βρίσκει κανείς μυώδη άτομα με ΔΜΣ κοντά στο 35 που να σφύζουν από υγεία.


Η υγεία έχει να κάνει σχέση με την ποιότητα των τροφών ενώ ο έλεγχος του βάρους κυρίως με την ποσότητα.




Έτσι υπάρχουν λεπτά άτομα που είναι μη υγιή γιατί η διατροφή τους βασίζεται σε junk food. Aπλά δεν τρώνε πολύ: στο όριο της συντήρησης ή και λίγο πιο κάτω.



Λεπτός δεν σημαίνει υγιής, ιδιαίτερα δε αν είναι κανείς τελείως αγύμναστος. Θα μπορούσε να είναι ένα σακί με λίπος και κόκαλα.




Συνεπώς για να είναι κανείς τόσο υγιής όσο και λεπτός θα πρέπει να προσέχει και την ποσότητα και την ποιότητα των τροφών.




2. Πρέπει κανείς να κάνει τις δικές του διατροφικές επιλογές και να ορίσει τι είναι σωστό γι αυτόν.


Είμαι κατά οποιασδήποτε δίαιτας και υπέρ της προσεγμένης διατροφής.


Οι βασικοί άξονες της διατροφής μου:




- τροφές κατά το δυνατόν φυσικές και με τον ελάχιστο δυνατό βαθμό επεξεργασίας


- πρωτεΐνη κυρίως από ψάρι-ιδιαίτερα σαρδέλα-,άπαχα μέρη από κοτόπουλο και γαλοπούλα, γιαούρτι,αυγά ω-3 ολόκληρα,όσπρια,βρώμη κλπ .


- υδατάνθρακες κυρίως από λαχανικά, φρούτα,ολικής άλεσης δημητριακά κλπ


- λίπη κυρίως μονοακόρεστα και ω-3




Διαβάστε τη σειρά

ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΓΡΑΜΜΩΣΗ(1)

για μια πλήρη πρόταση πάνω στη διατροφή.


Δεν μου αρέσουν οι ακρότητες.


Δεν αποκλείω συλλήβδην ολόκληρες ομάδες τροφίμων όπως γαλακτοκομικά,δημητριακά και φρούτα.


Προσπαθώ να ισορροπώ ανάμεσα στην υγεία και στην απόλαυση.


Στα απόλυτα διατροφικά κακά όπως αναψυκτικά, υδρογονωμένα λίπη , ζάχαρη και άσπρο αλεύρι είμαι κάθετα και αποφασιστικά αντίθετος.


Επιμύθιο




Καταλήξτε σε ένα γενικό σχήμα υγιεινής διατροφής το οποίο και θα πρέπει να ακολουθείτε με συνέπεια αλλά όχι με θρησκευτική ευλάβεια.


Αν το πρόγραμμα είναι ασφυκτικό, είναι δύσκολο να ακολουθηθεί ενώ αν είναι χαλαρό απλά δεν είναι πρόγραμμα!




3. Είπαμε όχι στις ακρότητες αλλά εκεί που χρειάζεται θα πρέπει να είστε απόλυτοι, να βάζετε κόκκινες γραμμές.



Έτσι τροφές σαν τις παρακάτω εμπίπτουν στα απόλυτα διατροφικά όχι:


- ότι περιέχει τρανς λιπαρά. Είναι σα να βάζετε μηχανόλαδο μέσα στο σώμα σας.


- ότι περιέχει μεγάλες ποσότητες από ζάχαρη και άσπρο αλεύρι. Μέσα και το άσπρο ψωμί.


- προτηγανισμένα προϊόντα βαθιάς κατάψυξης


- συντηρημένα με νιτρώδη κρεατοσκευάσματα


- αναψυκτικά


- ανακατεργασμένα τυριά


- glamorous δημητριακά πρωινού κλπ


Αν είστε σοβαροί με τη διατροφή σας και σέβεστε τους κόπους σας,τροφές σαν κι αυτές θα πρέπει να εξοστρακιστούν οριστικά.


Υπάρχουν άλλωστε πολλές υγιεινότερες εναλλακτικές λύσεις.




4. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάτε το νόμο της ενεργειακής ισορροπίας.


Όσο καθαρά και αν τρώτε οι επιπλέον θερμίδες θα γίνουν λίπος.


Μάλιστα αν το παρακάνετε μπορείτε να οδεύσετε προς την παχυσαρκία.


Θα έχετε μεν καλύτερη υγεία από τον παχύσαρκο των junk foods αλλά δεν θα πάψετε να είστε παχύσαρκος.


Πόσο εύκολο είναι να γίνει κανείς παχύσαρκος τρώγοντας καθαρά;


Πιο εύκολο απ' ότι νομίζετε. Παραπάνω λάδι στη σαλάτα,μεγάλες ποσότητες φρούτων, ωμοί ξηροί καρποί μπροστά στην τηλεόραση και voila!


Iδιαίτερα δε αν κανείς δεν γυμνάζεται συστηματικά...


Έχουμε οι περισσότεροι μια επίκτητη ροπή στο να ασχολούμαστε με ανούσια και ήσσονος σημασία θέματα και να παραβλέπουμε τους θεμελιώδεις νόμους!


5. Η χάραξη των ορίων



Αφού τραβήξετε τις κόκκινες γραμμές σας θα πρέπει να χαράξετε όρια ανεκτικότητας και συμμόρφωσης στους κανόνες.


Η συμβουλή μου είναι να να μην είστε τόσο αυστηροί με τον εαυτό σας γιατί θα σπάσετε και θα πισωγυρίσετε.


Ότι παρασπονδία κάνετε κάντε την χωρίς τύψεις. Δείτε τη σαν μέρος του παιχνιδιού και γυρίστε γρήγορα στη σωστή ρότα.


Από την άλλη μεριά το πλάνο για να μείνει πλάνο θα πρέπει οι όποιες αποκλίσεις να είναι μετρημένες.


6. Μην αποκλείετε τροφές και ολόκληρες ομάδες τροφών γιατί είναι παχυντικές. Αν φάτε λίγο δεν θα είναι παχυντικές.


Για παράδειγμα τα αμύγδαλα και το ελαιόλαδο έχουν πολλές θερμίδες αλλά δεν μπορώ να φανταστώ τη διατροφή μου χωρίς αυτά.


Άλλωστε οι τροφές αυτές δημιουργούν κορεσμό. Δοκιμάστε να χορτάσετε με μπρόκολα!


Τελικά γυρνάμε πάλι στο ενεργειακό ισοζύγιο.


Το θέμα δεν είναι μόνο να τρώμε τις σωστές τροφές αλλά και τις σωστές ποσότητες.


7. "Ενός κακού μύρια έπονται"


Προσέξτε το αυτό! Δεν χάθηκε ο κόσμος ούτε με μία ούτε με δύο παρεκκλίσεις. Μην τα τινάζετε όλα στον αέρα λόγω επίμονων τύψεων. Ανασυνταχθείτε και συνεχίστε. Άλλωστε έτσι είναι όλη η ζωή: σκαμπανεβάσματα.


Ποιοι κερδίζουν;


Αυτοί που μετά από τις πτώσεις ανεβαίνουν λίγο ψηλότερα από πριν.


8. Οι μέθοδοι και οι τακτικές δεν είναι αυτοσκοπός.


Τα αποτελέσματα είναι!


Πάντα με εντυπωσίαζε η προσκόλληση του κόσμου σε εξώφθαλμα αναποτελεσματικές και χρεωκοπημένες πρακτικές.


Όταν κάτι δεν λειτουργεί χρειάζεται αλλαγή.


Η αλλαγή βέβαια είναι πάντα οδυνηρή γιατί σε βγάζει από τη θαλπωρή του βολέματος. Χρειάζεται θάρρος και κουράγιο για να αφήσεις το γνωστό και να αναζητήσεις το καινούργιο.


Εστιάστε στα αποτελέσματα και μη καθαγιάζετε τις μεθόδους!


Καταλήγοντας...


Τελικά όπως και όλα τα πράγματα η διατροφή ανάγεται σε ένα γερό μυαλό.


Το ποιες είναι οι καθαρές τροφές λίγο-πολύ το γνωρίζουν όλοι. Το πόσο πρέπει να φάει κανείς υπολογίζεται σχετικά εύκολα.


Δύσκολα πράγματα είναι η αυτοσυγκράτηση,η επιμονή,η διάθεση για ανάληψη ρίσκου,η αίσθηση του μέτρου και η ικανότητα γρήγορης επαναφοράς.


Να είστε υγιείς,αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!




Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας




http://www.macon.gr/
http://maconwaterproofing.blogspot.com/
http://monosimacon.blogspot.com/
http://steganosi.blogspot.com/
http://totalfitness-christos.blogspot.com/





15 comments:

  1. Έγραψες παλι!

    ReplyDelete
  2. σε ευχαριστώ ειλικρινά γι'αυτό σου το άρθρο..

    ReplyDelete
  3. ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΡΘΡΟ ΣΟΥ! ΕΥΓΕ!

    ReplyDelete
  4. Φίλε πραγματικά κάνεις πολύ καλύ δουλειά ! Τα άρθρα σου είναι επι του θέματος και ποτέ δεν με κουράζουν και συγκεκριμένα αυτό το αρθρο με βοήθησε πολύ ! Να σαι καλά !

    ReplyDelete
  5. Πολύ καλό Χρήστο! (και πάλι:) Σε διαβάζω πάντα, Σίσσυ - Χαλάνδρι

    ReplyDelete
  6. Ευχαριστώ Σίσσυ!

    ReplyDelete
  7. ποσο απλα λογια, σε ενα τοσο δυσκολο κοματι. μας βοηθας πολυ χρηστο να εισαι καλα.Με εχεις κανει παντα να περιμενω με ανυπομονησια το επομενο αρθρο σου.

    ReplyDelete
  8. Ευχαριστώ Jim! Έχω πολλά να πω αλλά τον τελευταίο καιρό ζορίζομαι φοβερά με το χρόνο!

    ReplyDelete
  9. ευχαριστω και απο μενα χρηστο!εδω θα ηθελα να σου postαρω ενα video που θελω να σχολιασεις...http://www.youtube.com/watch?v=hq67G03jMks ας πουμε για την σοκολατα με 70% κακαο και την κανελα!τι αποψη εχεις?

    ReplyDelete
  10. Κανέλλα τρώγε κατά βούληση! Η σοκολάτα που λες είναι οκ αλλά όχι πάνω από 25γρ τη μέρα! Εγώ βέβαια την έκοψα τελείως!

    ReplyDelete
  11. File xristo mporeis na me diafotiseis gia to turi cottage?
    Eyxaristo

    ReplyDelete
  12. Να τρως και ιδιαίτερα το 2%! Eίναι πολύ καλή πηγή καζεΐνης!

    ReplyDelete
  13. Φίλε Χρήστο υπέροχο και καθόλου κουραστικό το παραπάνω άρθρο σου! Μία ερώτηση για την καζεϊνη που αναφέρεις. Έψαξα για γάλα με 80% καζείνη αλλά δεν ανέφερε κανένα προϊόν και διάλεξα ένα απλό 0%! Πού ακριβώς αναγράφετε η ποσότητα καζεϊνης??

    ReplyDelete
  14. Πουθενά δεν αναγράφονται αυτά!Πρόκειται για αναλύσεις που υπάρχει υποχρέωση να αναγραφούν.

    ReplyDelete