8.6.24

Το ιερό τρίπτυχο κατά της παχυσαρκίας

 




Η παχυσαρκία είναι η σύνθετη, χρόνια ασθένεια που μαστίζει τον δυτικό κόσμο και οδηγεί σε πρόωρο θάνατο αρκετά εκατομμύρια ετησίως σε παγκόσμια βάση.

Τα αίτια της παχυσαρκίας μπορεί να είναι πολλά και μη ξεκάθαρα αλλά κυρίως μιλάμε για έλλειψη άσκησης και κίνησης και λήψη περισσότερων θερμίδων από τις αναγκαίες για tη συντήρηση του βάρους μας.

Η έλλειψη άσκησης συνεισφέρει σημαντικά στην παχυσαρκία.

Όχι όμως τόσο και για τις επιπλέον θερμίδες που καίγονται κατά τη διάρκεια της γιατί μιλάμε συνήθως μόνο για 3-5 ώρες μέσα στις 168 της εβδομάδας.

Ο λόγος είναι ότι όποιος ασκείται συστηματικά μπαίνει σε διαφορετική νοοτροπία αλλά και σέβεται την προσπάθεια του,

Ακόμη πιο κρίσιμος για την αποφυγή της παχυσαρκίας είναι ένας ενεργητικός τρόπος ζωής, δηλαδή περισσότερη κίνηση στην καθημερινότητα.

 Ένα βηματόμετρο μπορεί να δώσει πολύ χρήσιμες πληροφορίες και πιθανά κάποια ώθηση στην προσπάθεια.

Γενικά τα άτομα που κινούνται πολύ δεν τα πάνε καλά με την παχυσαρκία. 

Όπως επίσης και με τη γήρανση μιας και είναι η έλλειψη κίνησης που μας γερνάει και όχι το αντίθετο.

Και βέβαια ο πιο κρίσιμος παράγοντας είναι το τι και κυρίως το πόσο τρώει κανείς.

Κι αυτό γιατί κανένα πρωτόκολλο άσκησης και κίνησης δεν μπορεί να εξισορροπήσεις μια άθλια ποσοτικά και ποιοτικά διατροφή.

Σχετικά με διατροφή προσέξτε τα εξής:

- πολύ νερό

- πολύ λίγες υγρές θερμίδες

- τροφές ανεπεξέργαστες κατά το δυνατόν. Να βλέπετε την τροφή και να καταλαβαίνετε τι είναι

- ελάχιστες τροφές από κουτιά και σακούλες από τα ράφια των σούπερ μάρκετ

- μικρές ποσότητες από ζάχαρη, αλεύρι και αλάτι και κυρίως από τις υπερνόστιμες, συσκευασμένες ή μη, φουλ επεξεργασμένες τροφές που καραδοκούν στα ράφια και στις προθήκες των πάσης φύσης φαγάδικων

- και κάτι εξαιρετικά σημαντικό: να δουλεύτε πάντα πάνω στον αυτοσεβασμό, στην αυτοπεποίθηση και στην αυτοπραγμάτωση σας. Όσο αυτά βαίνουν μειωμένα τόσο αυξάνονται οι κακές διατροφικές επιλογές ως παρηγοριά, ανταμοιβή ή υποκατάσταση.


Να είστε υγιείς, αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!


Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας


1.5.24

Περί παχυσαρκίας

 



Η λέξη παχυσαρκία από μόνη της μπορεί να ανάψει τα αίματα σε πολύ κόσμο. Κακώς, γιατί πρόκειται για μια προβληματική κατάσταση στην οποία οδηγούνται όλα και περισσότερα κομμάτια πληθυσμού.

Είναι άσχετο το τι τα οδηγεί εκεί: αδιαφορία, τρυφηλότητα, έλλειψη πληροφόρησης, φτώχεια, κατάθλιψη, κληρονομικότητα, ορμόνες, κακός ύπνος κλπ.

Το θέμα είναι ότι πρόκειται για μια προβληματική κατάσταση και πρόδρομο πολλών χρόνιων νοσημάτων.

Όσο κατακριτέα είναι οποιαδήποτε διάκριση ή μορφή bullying προς τα παχύσαρκα άτομα, άλλο τόσο είναι και η μη αναγνώριση, καταγραφή και επιτακτική αντιμετώπιση του προβλήματος.

Μιλάνε κάποιοι για αποδοχή του σώματός μας έτσι όπως είναι. 

Διαφωνώ κάθετα. 

Δεν θα αποδεχτώ μια νοσογόνο κατάσταση που υποβιβάζει σημαντικά την ποιότητα της ζωής μου. Θα την αντιπαλέψω.

Με υπομονή, αξιοπρέπεια και χωρίς πανικό ή περιττά άγχη. Αλλά δεν θα την αφήσω να δυσκολεύει εσαεί τη ζωή μου.

Αρκεί ακόμη και μια απλή αναφορά στη λέξη αυτή για να σε αποκαλέσουν κάποιοι φασίστα. Το έχουν κάνει πολλές φορές σε μένα π.χ. αλλά δεν πειράζει, τόσο μυαλό έχουν.

Δεν ξέρω αν έχουν φθάσει ή θα φθάσουν να κατηγορούν για φασισμό και τους γιατρούς που αναδεικνύουν το πρόβλημα αυτό των ασθενών τους όπως ακριβώς θα όφειλαν.

Ζούμε σε περίεργες εποχές...


 Να είστε υγιείς, αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!


Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας


13.4.24

Μερικές μεγάλες αλήθειες για τη διατροφή

 




1. Η διατροφή είναι η κρισιμότερη παράμετρος για την υγεία μας, μακράν πιο κρίσιμη από τη σωματική άσκηση.

 Η διατροφή σε φτιάχνει ή σε χαλάει.

2. Κανένα μυαλό, κανένα σώμα οσοδήποτε γενετικά προικισμένο δεν θα μπορέσει να φθάσει στο πραγματικό δυναμικό του με μια μέτρια ή κακή διατροφή.

 Άρα κάποιος που δεν τρώει σωστά θα είναι πάντα μια όχι ιδανική βερσιόν του εαυτού του.

3. Οι περισσότερες χρόνιες ασθένειες και / ή νοσηρές καταστάσεις μπορούν να προληφθούν με την κατάλληλη διατροφή.

4. Οι μεγαλύτερες απειλές για την υγεία μας είναι οι μεγάλες ποσότητες ζάχαρης και άσπρου αλευριού που καταναλώνονται τις τελευταίες δεκαετίες και τα υδρογονωμένα λίπη που χρησιμοποιούνται μαζικά στις βιομηχανοποιημένες τροφές.

5. Είναι καλό να καταναλώνουμε τροφές με τη λιγότερη δυνατή επεξεργασία, τροφές που τις αναγνωρίζουμε εύκολα όταν τις βλέπουμε, τροφές που έχουν το πολύ 3-4 συστατικά και όχι εκείνα τα ατελείωτα και ακαταλαβίστικα μακρινάρια που συνοδεύουν τις συσκευασμένες, βιομηχανοποιημένες τροφές. 

Γενικά τροφές που βρίσκονται σε κουτιά ή σακούλες και μπορούν να μείνουν μήνες στα ράφια, είναι προς αποφυγή.

6. Βέβαια η απολυτότητα δεν βοηθάει την ψυχολογία, γι' αυτό μικρές, ελεγχόμενες  και περιστασιακές παρασπονδίες μπορούν να είναι μέρος του παιχνιδιού.

 Αλλά σίγουρα junk με junk έχει διαφορά και καλό είναι να αποφεύγεται ότι βρίσκεται στο κακό άκρο του φάσματος.

7. Φροντίστε ώστε ότι βάζετε στο σώμα σας να έχει κάποιο λόγο, κάποια αποστολή, να είναι κάτι που θα σας σπρώξει ένα βήμα προς τους στόχους σας, προς την αυτοπραγμάτωσή σας. 

8. Τέλος αποφύγετε να ταΐζετε με τροφές τα αρνητικά σας συναισθήματα κι αυτό είναι θέμα αυτοεκτίμησης και απαιτήσεων από τη ζωή. 


Να είστε υγιείς, αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!


Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας

23.3.24

Μπορείς να κάνεις υγιεινή διατροφή χωρίς να στερείσαι ή να υποφέρεις





Είναι ένα χαζό κλισέ το ότι όποιος κάνει υγιεινή διατροφή στερείται απόλαυσης και γεύσης. 

Απέχει πολύ από την πραγματικότητα.

Ο καθένας μπορεί με σωστές επιλογές να συνδυάσει υγεία και απόλαυση.


Αν τώρα κάτω από τον όρο απόλαυση συγκαταλέγει τροφές όπως:

- χοιρινά ξύγκια εργοστασιακής διατροφής και προτηγανισμένες πατάτες

- πίτσες από αυτές που διανέμουν τα deliveries

- μπουγάτσες, κρουασάν, παγωτά εμπορίου και τα συναφή

να την χαίρεται κατ' αποκλειστικότητα αυτήν την απόλαυση, δεν θα πάρω.


Αλλά δείτε παρακάτω κάποιες από τις τροφές που προτιμώ και πείτε μου αν στερούνται απόλαυσης ή γεύσης:

- γιαούρτι πρόβειο ή κατσικίσιο με ηλιόσπορους, κράνμπερι, ταχίνι και σταφίδες

- χαρουπόψωμο

- αυγά

- κοτόπουλο ή ψάρι ψητό

- φρέσκα φρούτα και λαχανικά της αρεσκείας σας

- αποξηραμένα φρούτα του δάσους, σύκα χουρμάδες κλπ.

- μαύρη σοκολάτα

- ωμοί ξηροί καρποί και σπόροι

- βούτυρα ξηρών καρπών

- σαλάτες σε άπειρους συνδυασμούς

- όσπρια της αρεσκείας σας κλπ.


Πιστεύει κανείς ότι με μια τέτοια διατροφή υπάρχει στέρηση και έλλειψη απόλαυσης;


Να είστε υγιείς, αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!


Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας


9.3.24

Σε λάθος μέρη ψάχνουμε την υγεία και τη ευεξία μας

 




Συνήθως προσπαθούμε να το κάνουμε με τρόπους που δεν απαιτούν προσπάθεια, κούραση και πραγματική δέσμευση.

Ας πούμε ότι ψάχνουμε για άκοπες λύσεις.


Λύσεις όπως π.χ.:

- αιθέρια έλαια

- διάφορες δίαιτες που υπόσχονται λαγούς με πετραχήλια

- αποτοξινώσεις με διάφορα υγρά

- διάφορα συμπληρώματα ( μερικά εκ των οποίων δουλεύουν παρεμπιπτόντως )

- διάφορα περίεργα gadgets και ρούχα ή wrappings

- κρυοθεραπείες

- ηλεκτρομυοδιέγερση κλπ.


Λίγα  από αυτά έχουν να προσφέρουν κάτι, κι αυτό σίγουρα δεν θα κάνει τη διαφορά.


Αυτά που κάνουν τη διαφορά στην υγεία μας είναι:

- μια πλούσια σε μικροθρεπτικά στοιχεία διατροφή

- συστηματική άσκηση

- άφθονη κίνηση

- ένας ποιοτικός ύπνος γύρω στις 6-7 ώρες ημερησίως.

Κοινή συνισταμένη των ως άνω είναι η δέσμευση και η προσπάθεια.



Να είστε υγιείς, αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!


Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας


24.2.24

Υπάρχουν δύο τρόποι για να τρως

 




Ο ένας λοιπόν τρόπος είναι να τρως για να μεγιστοποιείς την απόλαυση του ουρανίσκου σου.

Μιλάμε για πράγματα γλυκά, λιπαρά ή αλμυρά και κυρίως για συνδυασμούς τους.


Παραδείγματα πολλά:

- παγωτά και γλυκά

- πίτσες

- πιτόγυρα

- τηγανιές πατάτες κλπ.

Όλες οι τροφές αυτές είναι ευχάριστες στη γεύση και προκαλούν προσωρινή ευφορία.

Μεσομακροπρόθεσμα όμως θα βλάψουν την υγεία σου αν γίνεται συχνή κατανάλωσή τους.

Οι τροφές αυτές οδηγούν σε παχυσαρκία και πολλές χρόνιες ασθένειες.

Ο άλλος τρόπος είναι να τρως για να μεγιστοποιείς την ενέργεια, την ενάργεια και τα επίπεδα της υγείας σου.

Θα στερηθείς κάποιες από τις παραπάνω νόστιμες τροφές αλλά θα είσαι καλύτερα στην καθημερινότητά σου, θα τα πηγαίνεις καλύτερα με τα κιλά σου, θα διαθέτεις καλύτερο ανοσοποιητικό σύστημα και ως εκ τούτου θα αρρωσταίνεις λιγότερο.

Το μυαλό σου θα είναι πιο καθαρό, πιο δημιουργικό, θα ξυπνάς πιο εύκολα και θα έχεις περισσότερη ενέργεια μέσα στη μέρα.

Οι πιθανότητές σου για χρόνιες ασθένειες θα είναι πολύ μικρότερες.

Έτσι ο καθένας μπορεί να επιλέξει ανάλογα με το σύστημα αξιών του, τη φιλοσοφία του για τη ζωή και τις προτεραιότητές του.

Είναι στο χέρι του ή καλύτερα στο στόμα του.


Να είστε υγιείς, αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!


Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας


10.2.24

Κάθε μέρα και λίγο πιο δυνατός





 Ήταν καλύτερα να αρχίσεις να ασκείσαι συστηματικά πριν από 10 χρόνια.

Και αμέσως καλύτερα να το κάνεις πριν 5 χρόνια.

Αλλά δεν πειράζει. 

Το επόμενο "καλύτερα" είναι το τώρα.

Άρχισε σήμερα και σ' έναν χρόνο θα ευγνωμονείς τον εαυτό σου για την απόφασή σου αυτή.

Απλά μην έχεις ανεδαφικές προσδοκίες.

Αυτό πάει στάλα-στάλα, σπυρί-σπυρί.

Κάθε μέρα μια στάλα πιο δυνατός.

Λίγο περισσότερη ταχύτητα, λίγο υψηλότερη αντοχή.

Αυτό το λίγο, το σταγόνα τη σταγόνα, είναι η ομορφιά και η πεμπτουσία της διαδικασίας.

Οι μέρες συναθροίζονται σε εβδομάδες, οι εβδομάδες σε μήνες και το λίγο γίνεται πολύ.

Κι εσύ αλλάζεις.

Και μαζί σου και το μικροπεριβάλλον σου.

Αρκεί να έχεις λίγο υπομονή.

Αρκεί να μην τα παρατήσεις.

Αξίζει τον κόπο όσο λίγα πράγματα.


Να είστε υγιείς, αισιόδοξοι και πάντα με ένα χαμόγελο!


Χρήστος Στρογγύλης
Φίλος και συνοδοιπόρος σας